Załącznik do ogłoszenia


Obsługa przejazdów w zagranicznych podróżach służbowych pracowników, studentów, doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum oraz gości i zleceniobiorców, obejmując w szczególności rezerwację, sprzedaż i dostawę biletów lotniczych. Sprawa znak: 141.2711.36.2018

Załącznik opublikowano: 2018-05-11

Kraków, dnia 11.05.2018 r.

Sprawa znak: 141.2711.36.2018

Nr wewnętrzny pisma: 141.2711.36.2018/1

 

wg rozdzielnika

PYTANIE I ODPOWIEDŹ

Dotyczy: postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.z 2017 r. poz. 1579 z późn. zm. ), na obsługę przejazdów w zagranicznych podróżach służbowych pracowników, studentów, doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum oraz gości i zleceniobiorców, obejmując w szczególności rezerwację, sprzedaż i dostawę biletów lotniczych, ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2018/S 086-193566 z dnia 04.05.2018 r.

Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum w Krakowie informuje, że w przedmiotowym postępowaniu wpłynęło pytanie, na które Zamawiający udziela odpowiedzi:

Pytanie nr 1 z dnia 09.05.2018 r.:

Zgodnie z 3.1.26 Specyfikacji 3.1.26 Wykonawca jest zobowiązany do realizacji usług zgodnie ze standardami Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego – IATA. Innymi słowy Zamawiający przewiduje podpisanie umowy wyłącznie z Wykonawcami będącymi członkami IATA i tym samym związanymi rezolucjami. Zgodnie z pkt 3.2. rezolucji 824 IATA:

all services sold pursuant to this Agreement shall be sold on behalf of the Carrier and in compliance with Carrier's tariffs, conditions of carriage and the written instructions of the Carrier as provided to the Agent. The Agent shall not in any way vary or modify the terms and conditions set forth in any Traffic Document used for services provided by the Carrier, and the Agent shall complete these documents in the manner prescribed by the Carrier

tłumaczenie:

Wszystkie usługi sprzedane stosownie do niniejszej Umowy [rezolucji 824] muszą być sprzedawane w imieniu Przewoźnika i zgodnie z taryfami Przewoźnika, warunkami przewozu oraz pisemnymi instrukcjami Przewoźnika przekazanymi Agentowi. Agent nie może w żaden sposób zmieniać ani modyfikować warunków określonych w żadnym dokumencie przewozowym wykorzystywanym dla usług świadczonych przez Przewoźnika, a Agent wypełnia te dokumenty w sposób określony przez Przewoźnika;

Innymi słowy, Agent zrzeszony w IATA ma obowiązek sprzedać bilet zgodnie z warunkami określonymi na bilecie, który stanowi dokument przewozowy. Większość biletów lotniczych zawiera wyliczenie ceny. Tak więc, jakakolwiek modyfikacja ceny wprost stanowi naruszenie punktu 3.2 rezolucji 824 IATA.

Należy również zauważyć, iż każdy bilet wystawiony przez linię lotniczą zrzeszoną w IATA zawiera oznaczenie taryfy określonej przez linię lotniczą. To właśnie taryfa stanowi sprecyzowanie warunków przewozu i ich jednoznaczne określone na bilecie. Podstawowym elementem, określanym w każdej taryfie jest jej cena. Oznacza to, iż nawet jeżeli cena nie jest bezpośrednio wykazana na bilecie lotniczym to i tak nie może podlegać modyfikacjom przez Agenta zrzeszonego w IATA.

Tymczasem, zgodnie z pkt 2.7 Specyfikacji" Upust procentowy od ceny taryfy za bilety lotnicze" stanowi jedno z kryteriów oceny ofert. Aby uzyskać jakiekolwiek punkty w tym kryterium należy zaoferować upust od ceny biletu. Tak więc, aby uzyskać jakiekolwiek punkty w kryterium 2.7 SIWZ należy złożyć zobowiązanie do dokonywania modyfikacji warunków (ceny) określonych na dokumencie przewozowym (bilecie).

Taka sytuacja oznacza, iż żaden, samodzielnie występujący agent IATA nie może złożyć konkurencyjnej oferty w niniejszym postępowaniu. Tak więc wskazane kryterium 2.7 należy uznać za kryterium zaburzające uczciwą konkurencję w Postępowaniu lub za kryterium pozorne – jeżeli uznać, iż żaden podmiot nie zdecyduje się na zaoferowanie opustu wbrew rezolucji IATA.

Jednocześnie, kryterium to nie ma uzasadnia ekonomicznego, gdyż Zamawiający może po prostu zobowiązać Wykonawców do zaproponowania w kryteriach oceny oferty programu lub planu optymalizacji kosztów podróży, gdzie Wykonawcy mogą zaproponować odpowiednią optymalizację kosztów zgodnie z zawartymi przez siebie umowami. Optymalizacja ta pozwala często osiągnąć lepsze wyniki finansowe, niż prosty upust (por: postępowanie ogłoszone nr 542988-N-2018 z dnia 2018 BZP -04-10 r. – korzyści finansowe dla Zamawiającego wynikające ze złożonych ofert w sytuacji optymalnej sięgają 15,5%).

 

Odpowiedź nr 1 z dnia 11.05.2018 r.:

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę zapisów SIWZ, gdyż ustalone kryteria oceny
i porównania ofert są prawidłowe i zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, natomiast rezolucja IATA nie jest prawem a jedynie umową pomiędzy stronami ją przyjmującymi.

Na potwierdzenie słuszności powyższej decyzji Zamawiającego należy przytoczyć fragment wyroku KIO 974/17 z dnia 24 maja 2017 r., który uznać należy za odpowiadający stanowi faktycznemu i prawnemu niniejszej sprawy, gdyż z jego uzasadnienia wynika, że upust procentowy od ceny taryfy za bilety lotnicze może stanowić kryterium oceny ofert.

„Skład orzekający Izby zauważa w pierwszej kolejności, że postrzeganie wysokości zaoferowanych przez przystępującego opustów nie może sprowadzać się do perspektywy odwołującego, tj. jego własnych możliwości i jemu dostępnych mechanizmów budowy ceny/opustów oraz nie może opierać się na poczynionych przez odwołującego ogólnych, nie poddających się obecnie weryfikacji, założeniach”.

 

 

Jednocześnie Zamawiający informuje, iż powyższe pytanie i odpowiedź stanowi jej integralną część oraz nie powoduje zmiany ogłoszenia o zamówieniu, nie są tym samym spełnione przesłanki wynikające z ustawy PZP. Dlatego też, Zamawiający zawiadamia,
iż terminy składania i otwarcia ofert nie ulegają zmianie, podobnie jak i godziny składania
i otwarcia ofert oraz miejsce pozostają bez zmian.

 

Pozostałe zapisy SIWZ pozostają bez zmian.

 

 


Powrót