Załącznik do ogłoszenia


Załącznik opublikowano: 2020-05-15

Dotyczy: postępowania o udzielenie zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi w trybie procedury ogłoszenia o udzielanym zamówieniu na podstawie art. 138g ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dziennik Ustaw z 2019r. poz. 1843 z późn. zm.) w związku z art. 138o ust. 2-4 tej ustawy oraz na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (tekst jednolity: Dziennik Ustaw z 2019r. poz. 1145 z późn. zm.). na wyłonienie Wykonawcy świadczenia usługi w zakresie ochrony fizycznej w celu zapewnienia bezpieczeństwa życia, zdrowia i nietykalności osobistej osób oraz ochrony mienia na terenie Zespołu Domów Studenckich [ZDS] w Prokocimiu, dla Uniwersytetu Jagiellońskiego - Collegium Medicum w Krakowie, ogłoszonego i zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej w dniu 06.05.2020r.

 

ODPOWIEDZI NA PYTANIA oraz MODYFIKACJA OGŁOSZENIA W ZAKRESIE TERMINU SKŁADANIA I OTWARCIA OFERT

 

Pytanie 1 z dnia 12.05.2020r.

Proszę o potwierdzenie czy Zamawiający wymaga aby całodobowa ochrona fizyczna w miesięcy była świadczona przez 2 pracowników ochrony całodobowo na jednej zmanię co daje liczbę roboczogodzin 1464 w ciągu miesiąca.

Odpowiedź:

Zamawiający potwierdza, że usługa ochrony ma być świadczona przez co najmniej dwóch wykwalifikowanych pracowników ochrony. Liczba godzin w miesiącu zależy od liczby pracowników zaoferowanych w trakcie przetargu (zgodnie ze wzorem w kalkulacji cenowej (Załącznik A) - liczba godzin x liczba pracowników x stawka netto za godzinę).

 

Pytanie 2 z dnia 12.05.2020r.

Prosimy o skrócenie terminu płatności faktury do 14 dni.

Odpowiedź:

Zamawiający nie wyraża zgodny na skrócenie terminu płatności faktury i podtrzymuje zapisy Ogłoszenia.

 

Pytanie 3 z dnia 12.05.2020r.

Zgodnie ze wzorem umowy, Zamawiający przewiduje kary umowne za nienależyte wykonywanie usługi. Czy Zamawiający, po analizie poniższych argumentów Wykonawcy, zmodyfikuje wysokość kar umownych? Wykonawca wnosi o zmianę o 50% wysokości kar, zastrzeżonych przez Zamawiającego.

Przewidziane przez Zamawiającego kary są niewspółmiernie wysokie do wartości zamówienia oraz do czasu trwania umowy. Poziom kar umownych jest zbyt wygórowany w stosunku do wskazanych nieprawidłowości stanowiących podstawę ich naliczenia. Wykorzystywanie przez Zamawiającego - będącego silniejszą stroną stosunku prawnego powstającego w wyniku udzielenia zamówienia - jego pozycji do zastrzegania na swoją rzecz kar umownych, których wysokość jest wygórowana jest sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, a tym samym winno być uznane za wykraczające poza dopuszczalne zgodnie z art. 3531 Kodeksu cywilnego granice swobody umów. Uprzywilejowana pozycja Zamawiającego oraz zasadniczo jednostronne określanie istotnych warunków przyszłej umowy sprawia, że umowa o udzielenie zamówienia staje się niejako umową adhezyjną, podczas gdy winna zmierzać do zabezpieczenia interesów obu stron, a kara umowna nie powinna prowadzić do nieuzasadnionego wzbogacenia po stronie Zamawiającego, ponieważ jej celem jest dyscyplinowanie stron do prawidłowego i terminowego wywiązywania się z przyjętych na siebie obowiązków umownych Dodatkowo, samą wysokość kar umownych należy uznać za nadmierną, a tym samym również sprzeczną z zasadami współżycia społecznego. Postanowienia umowne dotyczące kar w żaden sposób nie są związane z zabezpieczeniem interesu Zamawiającego i interesu publicznego związanego z uzyskaniem jak najlepszego zamówienia. W konsekwencji Zamawiający działa z przekroczeniem swobody umów łamiąc zasady współżycia społecznego wykorzystując instytucję kary umownej niezgodnie z jej naturą i przeznaczeniem.

Ponadto, Zamawiający wprowadzając takie postanowienia narusza zasady uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców, ogranicza konkurencję oraz utrudnia dostęp do rynku przedsiębiorcom, co może faktycznie wpłynąć na brak ofert. Na uwagę zasługuje również fakt, że wykonawca potencjalne ryzyko związane z naliczeniem kar umownych wkalkuluje w cenę oferty, co spowoduje, że złożone oferty będą mniej konkurencyjne, a Zamawiający poniesie większe koszty związane z udzieleniem zamówienia.

Odpowiedź:

Zamawiający nie wyraża zgody i podtrzymuje zapisy Ogłoszenia.

 

Pytanie 4 z dnia 12.05.2020r.

Zamawiający we wzorcu umowy określa sposób regulowania płatności za wykonaną usługę na podstawie wystawionej przez Wykonawcę faktury VAT. Czy zamawiający akceptuje wystawianie i dostarczanie w formie elektronicznej, w formacie PDF: nieustrukturyzowanych faktur, faktur korygujących oraz duplikatów faktur, zgodnie z art. 106n ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2016 r., Nr 710, z późn. zm.)? Jeżeli tak, to bardzo proszę o modyfikację wzorca umowy w zakresie sposobu rozliczania się z wykonanej usługi poprzez dodanie następujących zapisów:

Strony akceptują wystawianie i dostarczanie w formie elektronicznej, w formacie PDF: nieustrukturyzowanych faktur, faktur korygujących oraz duplikatów faktur, zgodnie z art. 106n ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2016 r., Nr 710, z późn. zm.). Faktury elektroniczne będą Zamawiającemu wysyłane na adres e-mail: ……………

Zamawiający zobowiązuje się do poinformowania Wykonawcy o każdorazowej zmianie ww. adresu mailowego. Osobą upoważnioną do kontaktów w sprawie e-faktur ze strony Zamawiającego jest …………………….

Odpowiedź:

Zamawiający informuje, iż umieścił zapis o możliwości przesyłania faktur w formie elektronicznej (pdf) na adres mailowy w §7, pkt. 3 lit. b wzoru umowy.

 

Pytanie 5 z dnia 12.05.2020r.

Proszę o informację, czy wskazany przez zamawiającego wymóg zatrudnienia osób na umowę o pracę oznacza, że każda roboczogodzina pracy osób wykonujących czynności ochronne musi być wypracowana w ramach umowy o pracę i Zamawiający nie dopuszcza w tym zakresie zawarcia z takimi osobami umów cywilnoprawnych.

Odpowiedź:

Tak, Zamawiający wymaga aby osoby skierowane do realizacji zamówienia były zatrudnione w oparciu o umowę o pracę i świadczyły czynności ochronne w oparciu o umowę o pracę. Zamawiający nie dopuszcza zatrudnienia pracowników ochrony na podstawie umów cywilnoprawnych.

 

Pytanie 6 z dnia 12.05.2020r.

Zwracam się z prośbą o zamieszczenie w projekcie umowy, postanowienia umożliwiającego stronom rozwiązanie umowy za 3 miesięcznym wypowiedzeniem.

W przypadku umów długoterminowych zawieranych na okres powyżej 2 lat w momencie zawierania umowy strony nie są w stanie przewidzieć wszystkich okoliczności oraz czynników mogących mieć negatywny wpływ na wykonywanie zobowiązań umownych dla każdej ze stron, jak również w sposób kompleksowy i wyczerpujący uregulować procedury postępowania w takich wypadkach. Wprowadzenie możliwości rozwiązania umowy za wypowiedzeniem ma na celu stworzenie podstaw prawnych do zakończenia stosunku prawnego pomiędzy stronami, jeżeli z określonych powodów nie są one zainteresowane dalszym kontynuowaniem współpracy na dotychczasowych warunkach. Mając na względzie dynamikę życia gospodarczego, czyli pojawianie się nowych technologii wykonywania zamówień, czy też nowych środków, może po kilku latach dojść do sytuacji, gdy jedna ze stron w tym również zamawiający będzie chciał skorzystać z jednostronnego uprawnienia do zakończenia umowy przed upływem jej obowiązywania. Obowiązujące przepisy ustawy prawo zamówień publicznych nie zawierają w tym zakresie żadnych zakazów.

Odpowiedź:

Zamawiający nie wyraża zgody i podtrzymuje zapisy Ogłoszenia.

 

Pytanie 7 z dnia 13.05.2020r.

Czy dopuszczacie Państwo możliwość dysponowania mobilnej grupy interwencyjnej?

Odpowiedź:

Zamawiający wymaga aby usługę na terenie Zespołu Domów Studenckich w Prokocimiu świadczyło minimum dwóch pracowników ochrony przez 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Zgodnie z pkt. 9 Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienie do obowiązków firmy świadczącej usługę należy "Utrzymywanie w gotowości do natychmiastowego działania i zapewnienie wsparcia grupy interwencyjnej na wezwanie pracowników Wykonawcy lub Zamawiającego oraz Przewodniczącego Rady Mieszkańców Domów Studenckich celem usunięcia zagrożenia, zapobieżeniu szkodzie lub zatrzymania sprawcy wykroczenia lub przestępstwa dokonanego na ochranianych obszarach, które nastąpi niezwłocznie po wezwaniu. Czas dojazdu na miejsce zgłoszenia nie powinien przekraczać 10 min. Liczba osób mających wejść w skład grupy interwencyjnej będzie zależała od oceny pracowników ochrony przebywających na terenie ZDS."

 

Pytanie 8 z dnia 13.05.2020r.

Czy Zamawiający przewiduje możliwość negocjacji cen w związku z wzrostem minimalnego wynagrodzenia po 01.01.2021?

Odpowiedź:

Zamawiający informuje, iż w §7 pkt. 16 lit b dopuszcza zmianę wysokości wynagrodzenia w przypadku zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

 

Pytanie 9 z dnia 13.05.2020r.

Proszę o doprecyzowanie ilości godzin pracy pracowników ochrony na obiektach ZDS. Zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia wymaga, aby liczba pracowników wykonujących pracę równocześnie nie była mniejsza niż dwie osoby. Przy tym wymaga całodobowej ochrony przez dwóch pracowników jednocześnie, a podaje liczbę godzin pracy na dany mc na jednego pracownika (730).

Odpowiedź:

Zamawiający wymaga aby usługa ochrony była świadczona przez minimum 2 pracowników 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Ostateczna liczba godzin w miesiącu zależy od liczby pracowników zaoferowanych w trakcie przetargu (zgodnie ze wzorem w kalkulacji cenowej (Załącznik A) - liczba godzin x liczba pracowników x stawka netto za godzinę.

 

Pytanie 10 z dnia 13.05.2020r.

Czy Zamawiający dopuszcza do realizacji zadania korzystanie z podwykonawstwa w zakresie działania Grupy Interwencyjnej ?

Odpowiedź:

Zamawiający dopuszcza korzystanie z podwykonawców. Jednocześnie Zamawiający wymaga aby w przypadku, gdy Wykonawca zapowiada zatrudnienie podwykonawców do oferty musi być załączony wykaz z zakresem powierzonych im zadań, przy czym niedopuszczalnym jest podzlecanie prac przez podwykonawców dla kolejnych podwykonawców.

 

Pytanie 11 z dnia z 13.05.2020r.

Czy Zamawiający dopuszcza do realizacji przedmiotu zamówienia osoby z orzeczonym stopniem niepełnosprawności?

Odpowiedź:

Nie. Zamawiający wymaga aby osoby zatrudnione przez Wykonawcę były kwalifikowanymi pracownikami ochrony (powinny posiadać odpowiednią zdolność fizyczną i psychiczną do wykonywania zadań, stwierdzoną wymaganymi orzeczeniami: lekarskim i psychologicznym, których ważność nie upłynęła). Z tego też powodu Zamawiający nie dopuszcza, aby przedmiot zamówienia był wykonywany przez osoby z orzeczonym stopniem niepełnosprawności. 

 

Pytanie 12 z dnia 15.05.2020r.

Prosimy o wyjaśnienie, czy przesyłając ofertę drogą elektroniczną Zamawiający dopuszcza przesłanie skanu podpisanych dokumentów przez Wykonawcę, czy też konieczny jest kwalifikowany podpis elektroniczny?

Odpowiedź:

Zamawiający informuje, iż dopuszcza przesłanie skanu podpisanych dokumentów jako załącznik do wiadomości email.

 

Powyższe pytania i odpowiedzi stanowią integralną część Ogłoszenia. Jedocześnie Zamawiający informuje, że przesuwa termin składania i otwarcia ofert na 25.05.2020r., przy czym miejsce oraz godziny otwarcia i składania ofert pozostają bez zmian.

 

 


Powrót